DAG 16 & 17

Halloo!

Gardagens besok pa Nelson Mandela museet var otroligt intressant, och roligt. Var hjalte.


Jag och mamma vandrade runt dar i nagra timmar. Helt plotsligt horde vi hur en hel kor borjade sjunga.. vi gick ut i receptionen och dar star en skolklass och sjunger (i massa olika stammor, saklart). Sa himla maktigt, akustiken var otrolig! Blev lite ledsen att jag inte hade min filmkamera med mig, for det var ett av de basta framtraden jag sett har hittils. Sa himla fint.


Nar vi var fardiga gick vi till ett litet centrum och at, sen kom Sheryl och skjutsade oss till Ultra City dar vi skulle bli upplockade av Baz Bus.


Resten av dagen/kvallen spenderade vi pa bussen.. 6 timmar tog det ungefar fran Mthatha till Durban. Det var en otroligt vacker vag men inte sa trevligt nar chaufforen kor 110 genom klippiga, svangiga berg, 1500 m over vattenytan.. iiih.


Maste saga att vi var ganska lyckliga nar vi kom fram och klev ur bussen utanfor "Hippo Hide" i Durban. Vi gick in och lade oss i sangen nastan direkt.


Idag har vi varit pa Ushaka Marine World, alla har sa varmt rekommenderat att vi ska aka dit, och mamma har varit dar tidigare, sa vi gjorde det. Akvariet som fanns dar var av hog standard, verkligen. Vi spenderade ett par timmar pa en solstol och kopte en varsin Strawberry Daquiri och Pina Colada for 35 kr st. Haha. Vi kom fram till att det skulle vara valdigt enkelt att bli alkis i Sydafrika, alkohol ar sjukt billigt. Ett glas vin, riktigt gott fint vin, kostar ca 9 kr.


Sen kollade vi pa salar, kollade lite i butiker och at mat. Vi kom nyss tillbaka till Hippo hide.


Ar extremt trott, men jag kanner mig ganska van vid det nu. Det maste vara all frisk luft.


Vi har haft en ganska vit helg, eller vadfan man ska kalla det for. Det ar sa himla latt att glida in i det monstret nar man kan. Man kan valja att inte se den daliga, fattiga sidan av Sydafrika, sa lange man har rad. Det gar att aka hit, bo billigt pa ett fint hotell med sakerhetsvakter och hoga murar, aka taxi vart man an ska, ata pa fina resturanger.. Ja, ni forstor.


Skulle man flytta hit skulle det nog vara ganska latt att glida in pa det sparet. Att tanka bort allt det elandiga.


Det finns sa manga som lever sa. I Sydafrika finns i princip ingen medelklass. Antingen ar man javligt rik eller
sa ar man javligt fattig.. och det i sig ar javligt fel.


Det finns mycket radsla i det har landet, mycket segregation och annat skit. Det finns ocksa mycket som ar bra. Men valjer man att se det fattiga, att se alla shacks och fattiga manniskor for att en minut senare passera ett stort mansion med hoga murar, da forstar man verkligen skillnaderna som finns har. Det ar nastan svart att ta in.


Fran ett amne till ett annat..


Jag ville sa himla garna hoppa en "big swing" medan vi var i Sydafrika. Har planerat det i smyg ganska lange, men nar jag sedan insag att vi inte skulle till de stallen dar det fanns la jag ner de planerna. Sa igar upptackte jag att det fanns en "Big Rush Big Swing" har i Durban! Ih! Lycklig!!


Den befinner sig i Moses Mabhida stadium och man hoppar fran toppen av en stor bage som stracker sig hogt over arenan, fran ena sidan till andra.

Sen igar har jag varit installd pa att gora hoppet, men sa idag nar jag an

tligen bestamt mig for att ringa och boka sa berattar en tjej att dem precis lamnat over arenan till forberedelser infor Fifa och att swingen darfor ar stangd till 4:e juli.. AAAAAAAAAAH! Sa himla besviken.. ugh.


Imorgon ska vi i alla fall aka till Victoria street market, det ar en jattestor indisk marknad.


Det ska bli kul!

Godnatt!

/Amanda.


Kommentarer
Postat av: Pappa

Tack Amiz, jättekul att läsa, tråkigt med flyget! Vad bra att ni får åka med jojja till balen. Godnatt!

2010-05-26 @ 21:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0