DAG 18

(Puh.. Vi fick boka om vart installda flyg till ett som gar ett par timmas senare. Sa jag hinner till konserten pa mandag!)

Halloo!

Att den har dagen var skrammande berodde nog helt pa mig och mamma.. haha.

I alla fall, morgonen borjade jattebra. Vi gick ner till ett centrum i narheten och at en stor frukost pa Mug & Bean. Flap jacks, croissents, aggrora, smoothie, farskprassad juice.. Mycket battre an de frukostar vi atit de senaste dagarna (typ, en halv yoghurt).

Efter det begav vi oss till Victoria Street Market, men vi hamnade gaaanska fel..
Nar vi kom till victoria strett sag jag en massa sma stand en bit bort och antog att det var dit vi skulle ga.
Vi gick in en bit pa den gatan och tittade oss runt och sag hundratals kadaver av diverse olika djur hanga i taken, samt en massa olika orter och traslag. Vi hade lyckats ga dit man blivit avradd att ga, Muti Market.

Jag vet inte exakt vad muti betyder men det ar i alla fall pa en muti market som man hittar sin "traditionella medicin". Manga manniskor i Sydafrika kan i stallet for att ga till en utbildad lakare ga till en Sangoma. Det finns vad jag vet tva olika sorters sangomas, kommer inte ihag vad de olika namnen ar men det ar i alla fall en "herbalist" och en "healer". Om man har t.ex. hosta kan man ga till en Sangoma och sa sager hon att man ska ga och kopa en viss ort eller krydda eller dyl, som man da kan finna pa ex. en Muti market.

Sjalvklart finns det mycket mer om detta men jag vet sa pass lite att jag vagar inte saga mycket mer.. Googla om ni ar intresserade, haha.

Vi fick i vilket fall som helst lite smatt panik nar vi hamnade i den delen av marknaden, de enda vita manniskorna pa sju mils avstand, haha. Vi dras till de stallena av nagon anledning.

Sa vande vi i alla fall och borjade forsoka promenera mot stranden, men det visade sig vara ganska mycket langre an vi trodde, och vi hamnade pa en del stallen dar vi formodligen inte borde vara..

Da bestamde jag mig for att stanna en "taxi" som fick ta oss ned till Ushaka igen. Val dar satte vi oss och drack kaffe och gjorde manikyr pa en liten frisorsalong.

Ja, det kan man ju gora nar man har pengar och inte behover salja strumpor i vagkorsningen. Och jag kanner mig sa jobbigt bekvam ibland. For jag kan dra ivag nar jag ar pa ett stalle dar jag kanner mig osaker, jag kan gommar mig pa ett hostel bakom murar och el-stangsel, for att jag har rad.

Samtidigt sa uppskattar jag det sa otroligt mycket mer nu. Jag langtar efter min egen sang och min egen dusch och min egen lilla lagenhet dar jag bor alldeles ensam, utan att behova trangas med en familj pa tio personer. Elektricitet och rinnande vatten borde verkligen inte tas for givet..

I Eastern Cape ar det just nu en otroligt svar torka, allt vatten som kan sparas bor sparas. Det har inte varit ordentligt regn dar pa ett och ett halvt ar.

Sa himla svart att tanka sig. Tank om det skulle handa hemma? Tank om det helt plotsligt skulle ploppa upp nagonting i teverutan som sa: Stang av sa manga lampor och elektriska apparater som mojligt! .. For att det behover sparas el?

Jadu..

Nu ar det bara tre dagar kvar.
Imorgon bitti aker vi till Johannesburg. En resa pa sju timmar..

Blaaah.

/Amanda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0